• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Min man har 200 i buffert så det varierar ganska mycket.
Oj, sååå lågt har jag aldrig hört tidigare. Kommer ihåg att min handläggare sa att allt mellan 500-1200kr/månad var det vanligaste…
Själv fick jag ”behålla” 800kr extra i buffert/mån.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
En fråga… jag förstår det som att man får en betalningsanmärkning vid inledande skuldsanering. Men bara ca hälften av de inledande skuldsaneringarna resulterar i en faktisk skuldsanering. De flesta är nog redan hos kronofogden, men för mig som inte är det är jag lite orolig ifall man skulle få inledande skuldsanering, sedan avslag -då står jag där med en betalningsanmärkning och kan antagligen inte ”hålla ihop” min ekonomi längre. Eller kan betalningsanmärkningen tas bort ifall inledande inte leder till skuldsanering? Om man fortsatt sköta sina betalningar känns det ju inte helt rättvist att få en anmärkning.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
En fråga… jag förstår det som att man får en betalningsanmärkning vid inledande skuldsanering. Men bara ca hälften av de inledande skuldsaneringarna resulterar i en faktisk skuldsanering. De flesta är nog redan hos kronofogden, men för mig som inte är det är jag lite orolig ifall man skulle få inledande skuldsanering, sedan avslag -då står jag där med en betalningsanmärkning och kan antagligen inte ”hålla ihop” min ekonomi längre. Eller kan betalningsanmärkningen tas bort ifall inledande inte leder till skuldsanering? Om man fortsatt sköta sina betalningar känns det ju inte helt rättvist att få en anmärkning.
Vid inledande av skuldsanering så får du ju inte längre betala på dina skulder, så det lär bli anmärkning oavsett eftersom handläggningstiden är många månader och skulderna hinner förfalla innan skuldsaneringen har handlagts färdigt. Tror inte man kan fortsätta betala på tidigare betalningsplaner vid ett avslag utan då skickas väl skulden i sin helhet till kfm för utmätning istället. Skulle vara konstigt om man skulle kunna söka sanering utan att få anmärkning, då skulle ju folk söka sanering hela tiden för att slippa betala under handläggningstiden.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Vid inledande av skuldsanering så får du ju inte längre betala på dina skulder, så det lär bli anmärkning oavsett eftersom handläggningstiden är många månader och skulderna hinner förfalla innan skuldsaneringen har handlagts färdigt. Tror inte man kan fortsätta betala på tidigare betalningsplaner vid ett avslag utan då skickas väl skulden i sin helhet till kfm för utmätning istället. Skulle vara konstigt om man skulle kunna söka sanering utan att få anmärkning, då skulle ju folk söka sanering hela tiden för att slippa betala under handläggningstiden.
FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.
Efter inledande får man inte betala på sina skulder enligt min handläggare.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Efter inledande får man inte betala på sina skulder enligt min handläggare.
Jag fick samma information, så efter inledandet så började det droppa in förelägganden och betalningsanmärkningar till förbannelse eftersom handläggningstiden kan vara typ hur lång som helst..

grejen är att efter inledande så får man inte själv bestämma vilka borgenärer som ska gå pengar längre utan dom ska alla få lika stor procentuell del av din betalningsförmåga.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Det här är verkligen ett gissel. Även jag har betalat enligt plan på mina lån men kan alltså hamna riktigt i skiten om man får inledande och sedan avslag flera månader senare och då har massa lån som förfallit och anmärkning, inkasso, kfm, utmätning allt vad det heter. Läskigt!
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Det här är verkligen ett gissel. Även jag har betalat enligt plan på mina lån men kan alltså hamna riktigt i skiten om man får inledande och sedan avslag flera månader senare och då har massa lån som förfallit och anmärkning, inkasso, kfm, utmätning allt vad det heter. Läskigt!
Tyvärr så är det så :(
Jag hade inga skulder hos KF när jag fick inledande första gången, och under handläggningstiden tills det jag återkallade min ansökan och skickade in en ny så (typ 9 månader) så hann allt gå antingen till inkasso eller KF.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det här är verkligen ett gissel. Även jag har betalat enligt plan på mina lån men kan alltså hamna riktigt i skiten om man får inledande och sedan avslag flera månader senare och då har massa lån som förfallit och anmärkning, inkasso, kfm, utmätning allt vad det heter. Läskigt!
Detta är en risk ALLA tar som söker skuldsanering.
Man ska dock komma ihåg att om man får inledande skuldsanering, så får även den överväldigande massan även beslutet om skuldsanering. Med andra ord, det bör vara värt den lilla risk som finns…
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp